lördag 25 augusti 2012

Upplands Starkaste Man 2012

Tävlande:
Mats Kolling
Alexander Syding(det stavas faktiskt så, alla som undrar)
Matti Jörlén
Rasmus Karlsson
Henrik Elgh
Johannes Hermundsson.

Speaker:
Tobias Sjögren
Domare:Lars Gustafsson
Funktionärer: Thor Svensson, Mattias Söder, Daniel Carlsson, Daniel Söderberg, samt några jag inte vet namnen på.

USM2012 arrangerades i år igen, den här gången av Mats Kolling som var arrangör för två år sedan. Tävlingen hölls på samma ställe i Sävja, och återigen under Sävja-dagen, vilket garanterade att det skulle finnas lite folk i omlopp.

Marilea  fick en förkylning och dök aldrig upp, så tävlingen mellan tjejerna avgjordes på w/o med Emilie som segrare. Hon genomförde dock ändå alla grenar. Något skall man ju ändå göra för att förtjäna titeln! T ex drog hon en 14-tons buss, vilket nog inte är det vanligaste i damklasserna där ute!

Bussdraget var just första grenen. Mats fick det tveksamma nöjet att gå ut först. Han är byggd bra för grenen med sin längd och vikt, men det här är en gren där det finns mycket att vinna på att studera övriga deltagare innan man själv kör. Mats resultat räckte inte så långt här och kostade nog honom någon placering i tävlingens slutresultat. Det blev ett ganska lätt drag idag. Det var fart som gällde. Ingen hade problem med att få den i mål. Eftersom alla slutar på ungefär samma maxhastighet på slutet gällde det att vinna så mycket som möjligt på starten. När jag gick ut hade precis Henrik tagit ledningen med 22.5 sekunder. Jag siktade på att ta i allt vad jag bara hade i starten och sedan bara försöka öka, och slutade ändå på andra plats med 22.6 sekunder!

När Matti sedan följde upp och gick i mål på 22.1 sekunder så kändes det lite surt. Det kändes lite som temat av hela säsongen att hamna precis efter klungan, men jag kan glädja mig åt att det inte ändrade någon slutplacering i tävlingen ändå.

Nästa gren var marklyft, repetitioner på 250 kg utan dräkt. Eller ingen använde dräkt i vilket fall :). Mats imponerade genom att göra fem reps, vilket definitivt är ett bra resultat i ljuset av att hans personbästa sedan innan är 270kg för en singel. Johannes tangerade sitt personbästa genom att göra en trea.

Efter truckpullen gick jag ut med Henrik Elgh och Matti efter mig. Jag var lite rädd för Henrik, som jag vet är duktig på markreps. Men, hur mycket som helst kan det ju inte bli. När jag plockade upp vikten för första repetitionen kändes det nästan som att man glömt sätta vikt på stången, men i högreps kan man ta slut snabbt om man inte är van så det gällde att se upp. Jag gjorde i slutändan 10 reps utan att behöva ta av reserverna och kände mig nöjd med en rund och fin siffra, och satsade pengarna på att resultatet skulle stå sig. Att göra de sista repetitionerna och gå till en stenhård failure här kan ofta kosta en hel del syre, så det är en fördel att kunna spara sig lite.

Henrik gjorde åtta reps om jag inte minns fel, vilket var ganska överraskande då redan första repetitionen såg lite tung ut. Men så är det med slitstarka människor. De kan lyfta länge fast de är trötta. Matti var inte i toppform i marken idag, vilket inte är ovanligt i slutet av säsongen pga alla tävlingtoppningar(i motsats till arbete med grundstyrka). Han nöjde sig med en repetition, då han ändå inte trodde sig kunna hota Johannes trea.

Vi gick genast vidare till stocken. Vid den här punkten i tävlingen låg jag lika med Henrik Elgh, han med två andraplatser och jag med en förstaplats och en tredjeplats. Efter att ha hört att Mats reppar på 150 i push press i gymmet så bestämde jag mig för att inte försöka slå honom. Alla killar utom Johannes klarade den tjocka 12-tumsstocken tom, dvs 100kg. Därefter följde 5kg-ökningar. Rasmus fick 105, men bommade 110. Mats, Henriks och Mattis lyft på 110 såg alla papperslätta ut. Själv fick jag vikten på framkant när jag kickade till den och hade troligen långsammast efterpress av alla, även om vikten fortfarande inte kändes tung alls.

På 115 bommade Henrik, men Matti fick vikten godkänd trots bruk av den kontroversiella "använd huvudet"-tekniken. Det hade alrig diskuterats under genomgången och det var ju för sent att komma med förbud mitt löpande gren, så jag får ställa mig bakom beslutet av domare Lars Gustafsson(Uppsalas Starkaste Man 2010 och 2007, 4:a Sveriges Starkaste Man 2009).

Mats gjorde en lätt råpress på 115 och även jag fick till ett lite snyggare lyft nu och fick upp den enkelt. På 120 bommade Matti, men inte jag och Mats. Efter att sålunda ha säkrat andraplatsen med 120kg så lade jag mig utan fler försök. Jag trodde mig aldrig kunna vinna grenen och det kändes som att det höjde stridsmoralen att ha kunnat ta den där andraplatsen utan att ens behöva ta på bältet eller handledsskydden. Mitt bälte är nämligen lite för litet och suger energi ur kroppen vid varaktigt bruk(jag använde det inte alls under tävlingen faktiskt). Mats avslutade grenen genom att lyfta 125 för att bli ensam grensegrare.

Två grenar följde, och jag ledde nu tävlingen. Jag räknade ut att jag inte behöver mer än två andra platser i oket och sten för att vinna tävlingen. Till oket så hade jag ganska dålig timing med ett toalettbesök, och missade helt chansen att värma upp något. Så tävlingsvikten på 316kg blev första ok-vikten för dagen. Det gillade jag inte alls, då det kändes stelt och konstigt. Matti gick i mål på 12.2sekunder, vilket säkerligen inte är nära personbästa. Jag gick lugnt och fint i mål på 14.45s eller något sådant, så tog jag i alla fall den där andraplatsen jag hade tänkt på. Mitt personbästa är 10.8s, så det kändes sjukt segt. Men jag låg fortfarande on par med där jag ville vara.

Så var det dags för stenarna! Precis som förra året så ledde jag återigen tävlingen inför stenlyften. Mats gjorde fem på 140kg(till 133cm) och Henrik imponerade stort genom att göra sju reps. Det är ganska mycket för någon som inte lyft en sten på ett och ett halvt år! I och med att repsen gick över oket och den tävlande sprang runt oket mellan varje repetition så fick man även vara snabb för att göra fler än sju under tidsgränsen.

Matti gick ut därefter och slog det med åtta reptitioner. Henriks resultat innebar att jag skulle behöva göra åtta för att hålla kvar i förstaplatsen. Det var ganska demoraliserande. När jag kom fram till stenen fann jag att jag nog borde skippat att ta på klister helt. Vid det här laget var stenen täckt av smutsig klistervälling. Inte för att jag tror att jag hade gjort åtta även om greppet var perfekt(troligen inte ens nära), men idag gled stenen rejält redan från start och efter två reps kunde jag inte kompensera längre. Det slutade med andraplats i tävlingen för mig, och pga sitt fina resultat i stenarna hade alltså Matti tagit hem tävlingen för att avsluta en riktig toppensäsong!

Tävlingen var bra arrangerad och det gick undan ganska bra mellan grenarna. Det hela var överstökat på ganska kort tid och utan några av de där pauserna som tar luften ur deltagare när alla muskler börjar slappna av och svullna upp. Stort tack till alla er som arbetade med tävlingen för att den skulle löpa så smidigt som den gjorde!

Herr:
1. Matti Jörlén
2. Alexander Syding
3. Henrik Elgh
4. Mats Kolling
5. Rasmus Karlsson
6. Johannes Hermundsson

Dam:
1. Emilie Backlund

Bild på topp-tre(Henrik vann priset för bäst separation i underarmsmusklerna):




//Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar