lördag 29 juni 2013

Ockelbo Showlifting 2013

När reveljen gick imorse vid 06.30 så tänkte jag nästan skippa hela tävlingen. Lungorna kliade, jag hade lätt feber och kallsvettades lite och halsen värkte. Men jag lade lite ipren i väskan och bestämde mig för att det var för sent att dra sig ur så jag hängde med när Johannes och Mattias kom söderifrån och hämtade upp mig. I efterhand är jag glad att jag åkte, för det var en rätt trevlig tävling.

Vi anlände sent till genomgången(vilket får relevans senare i historien), och fick oss ett par tävlingströjor. Det var gott om folk där, för det skulle vara SM-kval i -105. Det hålls varje år tre tävlingar under Ockelbo Showlifting. Damklass, -105 samt öppen klass. Jag och Mattias skulle vara med i den senare, Stefan Ågren var där för att ta en av kvalplatserna i 105an.

Gren 1: Pressmedley - 4 redskap 90-130 kg
Det här är ju inte styrkelyft eller tyngdlyftning, där man vet precis vilka förutsättningar man har att vänta, med identisk utrustning varje gång. Strongman handlar tvärtom mycket om anpassning till nya situationer. Dagens första curve ball blev t ex att istället för tre stockar följt utav en apollons axel så var det fyra stockar helt enkelt. Jag var inte så nöjd med det här eftersom jag är ärkekass på stockvändningar och visste att det fanns stor risk att jag rätt och slätt inte skulle lyckas vända runt 130-stocken. Så blev det också med facit i hand. Jag fick dock en hygglig tid på de första tre redskapen, vilket räckte till en fjärdeplats. Det placerade mig åtminstone i övre halvan av det åtta man starka startfältet, så alltid ngt. Dick Ivars och Peter Svedberg var de enda som klarade alla fyra idag, och Peter vann grenen.

Gren 2: Ok - 320 kg 20m
Det här var tänkt att bli en bra gren. Det är något jag borde kunna göra ganska bra. Mellan 10 och 11 sekunder på en bra dag och mellan 11 och 13 sekunder på en mer medioker dag. Idag kändes vikten riktigt lätt, men jag hade inte superfart i benen, men det gick helt okej. Jag sprang fram och ställde ner oket när jag brutit linjen i framkant. Plötsligt börjar folk ropa åt mig. Tydligen var det så att oket skulle över även i bakkant(vilket hör till ovanligheterna när man börjar med linjen vid okets framkant som här). Något man förstås noga poängterat under delen av genomgången vi missade tidigare. När jag förstått vad det var frågan om plockade jag upp oket och bar det ngn halvmeter till för att få en tid. Det kostade mig dyrt. Riktigt dyrt, och jag ville inte ens höra tiden efteråt. 16.7 blev det, för ett spektakulärt personsämsta på vikten(tidigare personsämsta var 15.1 sekunder, från ett träningspass med knäskada sommaren 2011). Den här tavlan skulle senare göra tävlingen mycket mer spännande för mig. Stisse vann grenen med 11.5s och Peter Svedberg tog andraplatsen med 12.3s.

Gren 3: Markkron, stora hjul - 300 kg för reps
Stisse är förstås given favorit i den här grenen. Killen gör 350 kg i rawmark, så varför inte liksom? :) Han lät dock ändå smått osäker innan och talade om att tro sig kunna göra sju reps eller så. Jag tyckte vikten kändes lätt idag och gjorde åtta repetitioner. När jag var klar så sade han att jag nog skulle vinna grenen. Men jag känner honom redan väl nog för att veta att han pratar persilja. Han hade alla avsikter att plocka fram reserven. Han gör de första sex repetitionerna odrägligt lätt, vilar lite, följer upp med två tyngre repetitioner för att dra jämt med mig. Sedan drar han under dramatiska former en vilkestark nionde repetition med bara sekunder kvar på klockan. Jag hyste egentligen aldrig något tvivel om att han skulle prestera den extra repetitionen när det behövdes, så jag fick vara nöjd och glad med min andraplats, och jag fick äntligen lite anständiga poäng i tävlingen.
300 kg, åtta reps räckte inte riktigt hela vägen

Gren 4: Conans Cirkel - 340 kg
Anledningen till att jag ville göra t ex oket riktigt bra var att jag visste att den här övningen nog skulle gå riktigt dåligt. Vi har ingen conans att öva på själva, och de enda gångerna jag testat har varit på tävling där det i stort sett blivit pannkaka direkt. Lite åt det hållet bleav det nu också, då stången gled mot mina armar redan från upplyftet, och fortsatte att glida ända tills den inte gick att hålla längre. Jag slutade 6/8. Återigen blev det Stisse följt av Svedberg.

Gren 5: Medley: 3x360kg däckvält, 2x150 kg farmers walk 20 m, 130 kg natursten.
Resultatet av ovanstående var nu att Stisse och Svedberg var praktiskt taget bortom räckhåll. Så för mig var det kampen om tredjeplatsen med Dick Ivars om stod på agendan. Inför sista grenen låg jag på fjärde plats med 19 poäng, och Dick låg på tredjeplatsen med 22 poäng. Det var ytterst viktigt att jag presterade riktigt väl här för att kunna klättra en placering. Jag tuffade på ganska fint och blev klar på 39 sek, vilket hade varit en vinnande tid 2012, och en sekund efter Sebastian Davidssons vinnande tid under SM-kvalet 2011 i Ockelbo. Men som det föll sig så låg jag inte ens etta, för Fredrik Johansson hade redan gjort medleyt på sjuka 32 sekunder. Det blev dock spännande här för Dick Ivars kunde inte gå för fullt i däckvältet pga bicepsskada, så han fick långsamma, nästan enhänta vält. Det resulterade i en tid på 70 sekunder, och följaktligen hamnade Mattias(66 sek?), Peter Svedberg(ca 53 sek tror jag) Samt Göran Rosén mellan mig och Dick, vilket var allt jag behövde. Stisse presterade finfint igen och fick 34.x s. Vinsten var säkrad för honom. Peter Svedbergs andraplats, trots skada var även solklar nu.

Jag tog tredjeplatsen med en poäng över Dick Ivars, och kunde alltså sluta mig till att ok-incidenten faktiskt inte ändrade utgången av tävlingen för min del. Gott!
+105-gänget efter tävlingen

I övriga nyheter tog Stefan Ågren hem -105an i övertygande stil, och säkrade därmed sin finalplats i år igen. Han gjorde bland annat maffiga 15 reps på 260 kg i marken :).

//Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar