onsdag 31 juli 2013

SM-kval -105 Sollefteå

Sista kvaltävlingen till SSM -105kg gick i Sollefteå 27 juli. Jag hade tränat på dom grenarna sedan dom blev officiella. Det var en del velande om jag skulle ställa upp i Ockelbo samt i 3e kvalet i Sorsele, men eftersom chansen att kvala på den sista var störst och jag behövde teknikträna på egentligen alla grenar och då kan 6 grenar vara många nog att hålla sig till samt att jag absolut inte ska skada mig så lades all fokus på Sollefteå-kvalet, jag hade alltså en chans att nå det som varit min målsättning sedan augusti förra året då jag vägde 116kg. Att två av sex grenar var press var förstås inget jag personligen gillade, men eftersom ok inte var med så kvittar det nog.

Första grenen var vikingpress, reps på ca 110kg (gissningsvis något lättare). Jag var lottad som nr 2 i turordningen. Då första atleten gjorde 2 reps så kändes det bra att kunna reppa. Det blev 9 reps här, i 10e så svek triceps som så många gånger förr.

Gren 2 marklyftmedley med fyrhjuling på ställning och ökande vikt. På uppvärmningen kändes startvikten tung. Men det blev 6 reps här och 20-kilos höjning för varje lyft. 6e repetitionen var maxtung och kom först på andra försöket så lade av efter det. Det blev en 3e plats i grenen med samma maxvikt som dom före men med lite sämre tid.

Gren 3 truckpull 15m. Ojämnt underlag och lite uppförsbacke en bit efter start så i princip allt handlade om att få till starten, alla deltagare stannade mellan 10-12m. Har tränat en del truckpull med bilen och handbromsen lätt i men det hjälpte inte mycket i denna tävling. Kom 9a i denna grenen och det kändes inte alls bra då jag tänkt mig en mycket bättre placering här för att slutligen ta en finalplats.

Gren 4 enarms hantelpress eller stock för dom som inte klarade hanteln. Jag hade inte ens tränat på hantelstöt inför tävlingen, utan stock, för jag trodde aldrig jag skulle greja hanteln då 70kg aldrig varit nära på träning. Det visade sig dock att den nytillverkade hanteln var något lättare uppskattningsvis. Gjorde 3 reps här och plockade återigen värdefulla poäng i en pressgren till min stora glädje.

Gren 5 medley, farmers walk 143kg 15m och släde med bil i svagt motlut tillbaka. Tanken här var att gå hela sträckan med farmersen utan nedsättning och sedan dra bilen utan någon som helst vila emellan. Precis innan mållinjen släppte greppet i vänstern dock och jag tappade faktiskt ena väskan på foten. Hade dock inte tid att fundera på om några tår var trasiga och gav mig på ett nytt upplyft men det kändes förjävla tungt och istället för att ta i mer drog jag väskorna över mållinjen och sedan bilen i mål. Fick en distans på farmersen vilket är fullt förståeligt! Ett misstag jag inte gör om, man tänker verkligen inte alltid klart i en sådan situation. Tack och lov så hamnade farmersen på utsidan av foten och tog inte omedelbart på tårna så det är inte värre än att foten är svullen och öm med lite färg. Har inte koll på placering här och kollade heller inte på alla andra atleter men det blev en bra placering trots allt! Något lägre upplyft än dom farmers jag brukar träna på i Uppsala, handtagen något tjockare men räfflade. Några fick inte upp dom från backen och dom flesta hade problem med greppet.

Sista gren atlassten reps på 150kg (eller 130kg för dom som bommade) till 8 pall med en maxtid på 2 minuter. Låg inte på finalplats inför avslutande gren så här var jag tvungen att prestera. Efter 5e grenen var så gott som all energi borta. Men jag gick för full maskin på 150kg-stenen och pressade ut dom sista krafterna som fanns kvar. Det blev 6 reps. På sjunde hade jag den på kanten men grejade det inte och på åttonde var brytet för tungt. Slut som strongman för denna dag. Flerdelad 3e plats i grenen och totalt en 6e plats i tävlingen men då John Pasanen, Andreas Lundberg och Micke Sundqvist var kvalade sedan tidigare så tog jag den sista platsen till SM-finalen vilket känns sjukt skoj!!!

Det var en bra arrangerad tävling som gick under Nipyran, en festivalvecka. John Pasanen vann tävlingen men Andreas Lundberg var nästan helt jämn med honom. 3a kom skåningen Robin Hedström med en hård och fin fysik. Även Lars Ainasoja tog en finalplats.

//Johannes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar