söndag 5 januari 2014

Grenpasset 140105

Det var ett osedvanligt stort gäng som dök upp i Bergsbrunna denna vintermorgon. Vintern är vare sig kall eller snöig än så länge, men det var fortfarande för fuktigt på marken för att kunna köra däck utomhus på något bra sätt.

Sedan den här bloggen uppdaterades senast så har Andreas återvänt för att börja träna med oss, efter drygt två års frånvaro! Med sig har han sin numera vuxne son Rasmus. Idag tog Rasmus dessutom med sig ett par kompisar som fick testa på strongmangrenar för första gången. Johannes har vi inte sett i lokalen på länge heller, kanske för att han mest håller till på Extreme Power nu, men även han dök upp. Med mig, Lasse och Cato så blev det alltså en ganska stor skara för första gången på länge!

Rasmus med vänner inledde med att köra däckvält. det kan gå hyggligt att träna däckvält inomhus hos oss så länge man välter tillbaks i riktningen man först välte efter varje vält. Andreas säger även att det är en fördel att ha varit rökare tidigare i livet, för lungorna tål dammet som virvlar upp bättre :).

Jag själv kör mestadels pressande och grepparbete dessa dagar, sedan jag drog på mig en muskelbristning i vänster hamstring för en månad sedan. Pressande blev det inte ngt av, för det har jag redan gjort två gånger den här veckan, så det blev apollons mark, farmers hold, stone hold och plankan med extravikt.

Jag brukar av tradition bara köra ett set farmers hold, eftersom det brukar räcka för att få bra ökningar. Det enda setet blev 2x170kg för 33 sekunder. Efter det dök dock Andreas och Cato upp för att köra farmers hold på 2x140. I den stunden slog koffeinet till vid fel tillfälle så att pratkvarnen kom fram och jag råkade vräka ur mig att jag skulle slå deras sammanlagda tid på 2x140kg. Det blev ett rätt jobbigt set väl utanför TuT-intervallen jag brukar jobba , men jag fick säkert bra träning som följd ändå. Här är videon om det:



Johannes körde även ett set på 2x140 efteråt. Jag tror bara han stod drygt en halv minut, vilket är lustigt givet att han senare gick 20m utan nedsättning(19.7 sekunder) med 2x150, vilket jag skulle klassa som en påtagligt bättre grepprestation :). Allt i allt var det ett jäkla personbästa som var kul att se!

 Det var en hel del som hände under dagens söndagspass, och jag hoppas på att se fler likadana framöver med lika mycket liv och rörelse!

//Alex

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag bor utanför Uppsala och skulle vilja börja träna strongman. Finns det plats för mig? /Max

    SvaraRadera